تبلیغات
خبرهای ورزشی شهرستان داورزن - سیستم در فوتسال
 
خبرهای ورزشی شهرستان داورزن
ورزشکاران باید به علی (ع) اقتدا کنند
چهارشنبه 10 خرداد 1391 :: نویسنده : محسن میثمی نژاد


جهت خواندن به ادامه مطلب مراجعه کنید
با سلام
امروز در نظر دارم بیشتر در مورد سیستم های فوتسال بنویسم و برای مقدمه این حرف رو از استاد عزیزم آقای حسین شمس براتون میگم:
سیستم ها به تنهایی قادر به پیروزی نیستن.
همینطور استاد حاجی رضایی گفتند:
هر سیستمی که بتونه پیروز بشه سیستم روز هستش حتی از اون سیستم هیچ کدوم از تیمهای بزرگ دنیا استفاده نکنن.
همنطور که در بازیهای جام باشگاههای اروپا دیدین تیم چلسی تونست تیمهای بزرگی مثل بارسلون و بایرن رو با سیستمی که شاید شما سیستم ندونید از سر راه برداشت.
اما حرف من سیستم در فوتسال هستش و باید بگم فوتسال هم مثل فوتبال سیستم داره و چیدمان بازکنان داخل زمین اگه به نحوی باشه که بتونن توپ رو خوب بچرخونن و جابجا بشن میتونن به راحتی تیمهای بزرگ رو از سر راه بردارن.
اجرا یک سیستم و یادگیری اون تنها با دیدن یک یا چند بازی و خوندن چند مطلب قابل اجرا نیست. برای اجرای یکی سیستم باید تمرینات بسیار زیادی انجام داد.
اما اجرای یک سیستم نیاز به دو عامل دارد:
- بدنسازی
- تکنیک
بدنسازی یکی از ارکان هر تیم میباشد که معمولا قبل از شروع فصل و استراحت بین دونیم فصل انجام میگیرد. مدت بدنسازی بستگی به تعداد بازیهایی که باید در طول هفته انجام میدهیم باشد. یک تیم فوتسال باید قادر باشد در هر روز یک بازی سنگین انجام دهد. و معمولا بدنسازی فوتسال از فوتبال بسیار دشوارتر خواهد بود. مکان تمرینات بدنسازی باید همان سالن باشد و در بیرون نباید تمرینات هوازی یا بی هوازی انجام داد. به این علت که ما قرار نیست در بیرون از سالن بازی کنیم و این مهم را اکثر مربیان تیمهای فوتسال را نادیده میگیرن.
در یک تحقیق مشخص شد یک بازیکن فوتسال در یک بازی به طور متوسط در حدود 3 کیلومتر میدود. این بدان معنا نیست که یک بازیکن باید 40دقیقه بازی کند تا این متراژ را بدود. این متراژ برای بازیکنانی هست که چیزی در حدود 10 دقیقه در یک بازی 40 دقیقه ای بازی میکنند. یک بازیکن باید در مدتی کوتاه به بازی گرفته شود تا بتواند مثبت باشد. مغز انسان بیشتر از مدت 3 دقیقه نمی تواند فشار سنگین را تحمل کند و بعد از 3 دقیقه کارآیی لازم برا تفکر را ندارد و دست به هر کاری میزند و خودتان شاهد هستین وقتی بازیکن خسته میشود نمیتواند در کار تیمی شرکت کند. پس توصیه میکنیم یک بازیکن بیشتر از مدت گفته شده بازی نکند. و بهتر است مدت 6 دقیقه بیرون از بازی استراحت کند و دوباره به خدمت گرفته شود تا کارآیی لازم را داشته باشد.
خب لازم میدونم تجربه خودمو در این مورد بنویسم. البتا شاید با خودتون فکر کنید که دارم از زیر مسئولیت اون بازی شونه خالی میکنم.
در یک بازی مقرر شد که من روی نیمکت تیمی بشینم. قبل از بازی از بازیکنان خواستم که تمام دستوراتمو در بازی اجرا کنند و اونها هم قبول کردند. بعد از گذشت 6 دقیقه از بازی اولین گل را دریافت کردیم. در این مدت 6 دقیقه هیچ تعویضی انجام ندادم. چون تیم با این شیوه بازی به هیچ عنوان آشنا نبود. بعد از شش دقیقه دست به تعویض زدم. که تیم بهتر شد. مجددا 6 دقیقه گذشت و تیم دوباره گل دیگری خورد.
خب شما خوندین که من هر 6دقیقه یک بار دست به تعویض زدم و این عمل من باعث شده بود تیم خسته و ناکارآمد بشه و مرتبا گل بخوره.
اما در بازیهای زیرگروههای کشور سال 89در اولین بازی ما یک اخراجی دادیم و علت آن نیز خستگی بازیکن و مخصوصا مغز آن بود. در نیمه اول بازیکن بعد از 15 دقیقه درون زمین هندی انجام داد که به گفته تماشاگران هندی بچه گانه بود. خب این هند نشانه خستگی مغز بازیکن بود نه خستگی جسمی. شاید شما توان آن را داشته باشید که 1ساعت بدوید. اما آیا بعد 3 دقیقه میتوانید جدول ضرب را بصورت کامل حل کنید. این هم یادتون باشه شما باید سرعتی معادل 9کیلومتر در ساعت در این یک ساعت داشته باشین و به هیچ وجه سرعتتون کم نشه و سرعت ثابت داشته باشین. من حاضرم شرط ببندم که هیچ بازیکنی در دنیا توان این رو نداره.
با توضیحاتی که دادم حالا وقت آن رسیده یک برنامه بدنسازی داشته باشیم و تمام بازیکنان باید آن را با تمام وجود انجام دهند تا بتوانیم موفق شویم.
در اینجا برای شما یک نمونه برنامه بدنسازی بدون وزنه رو برا شما مینویسم که بتونید در تیمتون اجرا کنید. این هم به یاد داشته باشین بدنسازی تنها نمیتونه برنده بازی باشه.
این برنامه برای روزهای هفته و در شیفت عصر میباشد:
شنبه:
تست:2 تا 30 متر در مدت زمان 25 ثانیه. استراحت بین هر تست 5 دقیقه. هر بازیکن این تمرین را باید 3 دفعه انجام دهد.
یکشنبه:
استقامت هوازی: 5 کیلومتر عقب گیر. راس 4 کیلومتر. دروازه بان 3 کیلومتر. هر یک کیلومتر باید زیر 4 دقیقه و 30 ثانیه برای هر بازیکن باشد. و تمام کیلومتر ها نباید بیشتر از عدد گفته شود. در غیر اینصورت تمرین دچار اشکال شده است. و تا رسیدن به عدد فوق بازیکن باید تمرین استقامت کند.
دوشنبه: تست
سه شنبه: استقامت
چهارشنبه: استراحت
پنجشنبه: استقامت
جمعه: استراحت

این برنامه تا زمانی که بازیکنان به شرایط گفته شده رسیدن باید ادامه داشته باشد.

در پست بعدی سعی میکنم در مورد تکنیک برای شما بنویسم تا بهتر بتونید سیستمها رو اجرا کنید


 




نوع مطلب :
برچسب ها :


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :